web analytics

Bokrecension: Hard Light av Elizabeth Hand

Hard Light (Cass Neary, #3)As the story opens Cass arrives in London where she’s arranged to meet her long-lost lover, Quinn O’Boyle. When Quinn fails to show at their rendezvous point, Cass meets the eccentric couple Mallo and Morven Dunfries. When Mallo catches Cass rifling his medicine cabinet in search of drugs, he threatens to turn her in to the authorities, then puts her to work as a runner for his illegal goods.

Cass makes a delivery to Poppy Teasel, a famous singer from long ago. Cass leaves Poppy’s flat but returns a short time later to find the place ransacked and Poppy dead. Fearful she’ll become the next victim, Cass goes on the run.

Det här är den tredje delen om Cass Neary, och den första av dem som jag läst på originalspråk. De två tidigare böckerna, Generation Loss och Se mörkret, gavs ut i översättning av Linda Skugge på hennes förlag Constant Reader. Nu har  Constant Reader gått upp i Lava Förlag och jag vet faktiskt inte hur framtiden ser ut för Cass där, men det blir vi nog varse så småningom.

Hur som helst. Som helhet gillade jag boken. Den är mörk, ruggig och utspelar sig i kretsar som jag kan tänka mig att många av de musiker jag lyssnat på genom åren hängt i. Men. Hard light är lite för nära Se mörkret i tiden och jag läste dem lite för långt isär. I början får jag en påträngande känsla av att jag hade behövt komma ihåg lite fler detaljer om vad som hänt innan. Mitt detaljminne är sämst och jag blir väldigt irriterad av att bli varse om det. Jag minns inte alls att första och andra boken hakar i varandra lika tydligt och att det var ett problem där, men jag läste också dem mycket tätare inpå varandra. Nu blev jag förvirrad, frustrerad och sur  och fick svårt att komma in i handlingen. Efter kanske hundra sidor släppte det dock och jag kunde låta mig uppslukas av Cass och hennes värld. Cass är ju ändå Cass – en grinig missbrukar som jag på något magiskt sätt ändå älskar mitt i all frustration – och de här böckerna är ju trots allt som när Patricia Highsmith möter Patti Smith, enligt Linda Skugge. Och i det har hon faktiskt helt rätt.

Rekommenderar jag den här boken? Ja, det gör jag. Främst rekommenderar jag att du bjuder in Cass i din läsning över huvud taget, och sedan när du läst de andra två tycker jag gott att du kan unna dig den här med. Dock känner jag att nästa bok faktiskt får ha en lite annan rutin om jag ska uppskatta den. Vi kan den här storyn nu. Att Cass hamnar på en plats där hon plötsligt dras in i något som hon är för dåligt klädd för. Jag behöver något mer än det för att vilja fortsätta efter det här.

Bonus: Här kan ni lyssna på när vi intervjuade Liz för två år sedan i podden (och även få recensioner på det två första böckerna om Cass) och här kan ni lyssna på en recension av en av hennes andra böcker, Wylding hall.

||||| 2 Gilla! |||||